Postać Patronki

BIOGRAFIA MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE

Maria Skłodowska-Curie (1867–1934)

Maria Skłodowska-Curie, 1921. Fot. Henri Manuel. Zdjęcie z dedykacją dla Elsie Mead, amerykańskiej przyjaciółki noblistki. Ze zbiorów MMSC

Fotografia portretowa w sepii, autorstwa cenionego paryskiego fotografa Henri Manuela. Przedstawia Marię Skłodowską-Curie w 1921 roku, w wieku 53 lat. Patrzy prosto w obiektyw. Wyraz twarzy jest łagodny, bez uśmiechu. Siwiejące włosy noblistka ma zaczesane gładko do tyłu. Jest ubrana w ciemny żakiet i bluzkę z kołnierzykiem, o wzorze w ciemne prostokąty na jasnym tle.
Maria Skłodowska-Curie, 1921. Fot. Henri Manuel.
Zdjęcie z dedykacją dla Elsie Mead, amerykańskiej przyjaciółki noblistki. Ze zbiorów MMSC

Dzieciństwo i młodość w Polsce (1867–1891)


Maria Skłodowska-Curie urodziła się w Warszawie, przy ulicy Freta 16, 7 listopada 1867 roku.
Jej matka, Marianna Bronisława z domu Boguska (1835–1878), pochodziła ze szlacheckiej rodziny herbu Topór. Była nauczycielką i właścicielką renomowanej pensji dla dziewcząt, mieszczącej się przy ulicy Freta 16. Ojciec, Władysław Skłodowski herbu Dołęga (1832–1902), uczył fizyki i matematyki w szkołach średnich.

Maria Skłodowska, 1882. Ze zbiorów MMSC

Fotografia portretowa w sepii. Przedstawia Marię Skłodowską w 1882 roku, w wieku 15 lat. Jest zwrócona lekko lewym profilem w stronę obiektywu. Ma jasne włosy, zaczesane gładko do tyłu. Założone ramiona wspiera na poduszce ułożonej na zdobionej kolumnie. Jest ubrana w ciemny żakiet, osłaniający biodra, którego dół i rękawy wykończono falbanką, na mankietach rękawów – po trzy guziki. Na żakiet wyłożono biały kołnierz, obszyty ozdobną lamówką. Pod kołnierzem zawiązano dużą ażurową kokardę w ciemnym kolorze.
Maria Skłodowska, 1882. Ze zbiorów MMSC
Maria i Bronisława Skłodowskie, [1886]. Ze zbiorów MMSC

Fotografia portretowa w sepii. Przedstawia siostry Skłodowskie, Marię i Bronisławę, ok. roku 1886. Zwrócone są lekko lewym profilem w stronę obiektywu. Maria, w wieku ok. 19 lat, stoi po lewej stronie. Bronisława, w wieku ok. 21 lat, siedzi po prawej. Młodsza siostra obejmuje straszą, wspierając dłoń na jej ramieniu. Obydwie ubrane są w ciemne suknie z długimi rękawami. Spod kołnierzyka sukni Marii wystaje drugi, jasny. Pod kołnierzykiem jej sukni – duża, ozdobna koronkowa kokarda spięta broszą, sięgająca talii. Wycięcie dekoltu sukni Bronisławy odsłania ciemną bluzkę z kołnierzykiem spiętym broszą i wykończonym jasną lamówką, podobnie jak mankiety u rękawów. Suknia Bronisławy posiada ozdobne zapięcie. Lewą rękę starszej z sióstr zdobi bransoletka. Obydwie siostry mają krótkie włosy zgodnie z modą panującą wówczas wśród wyemancypowanych kobiet.
Maria i Bronisława Skłodowskie, [1886]. Ze zbiorów MMSC
Od lewej: Maria Skłodowska , z ojcem, Władysławem Skłodowskim, oraz siostrami, Bronisławą i Heleną, 1890. Zdjęcie z albumu rodzinnego. Ze zbiorów MMSC

Fotografia portretowa w sepii, prezentująca w całości sylwetki fotografowanych. Przedstawia siostry Skłodowskie, Marię, Bronisławę i Helenę, z ich ojcem, Władysławem Skłodowskim, w 1890 roku. Zdjęcie wykonano w atelier. W tle malowidła drzew, u stóp Władysława pokaźny kamień, podłoże imituje naturalne.
Maria stoi pierwsza od lewej, za siedzącym ojcem. Po jego lewej stronie stoi Bronisława. Obok niej, pierwsza od prawej, Helena, siedząca na podwyższeniu, z głową na wysokości głowy siostry. Maria, Władysław i Bronisława, zwróceni lekko lewym profilem w stronę obiektywu, patrzą przed siebie, Helena, z twarzą skierowaną na wprost, patrzy w obiektyw. Wszyscy czworo spoglądają z powagą, na twarzy najmłodszej z sióstr delikatny uśmiech.
Maria w długiej, ciemnej sukni. Góra ubrania – w pasy z rękawami ¾ zdobionymi czarną aplikacją – wyraźnie podkreśla talię. Jasne elementy stroju stanowią: pas skrywający guziki, pasek-aplikacja na kołnierzyku i jasny kapelusz słomkowy z kokardą w pasy, który dziewczyna zdjęła i przytrzymuje prawą dłonią. U kołnierzyka sukni Marii – brosza. Jasne, falowane włosy z przedziałkiem na środku i krótką, ufryzowaną grzywką, zostały upięte pasmami do tyłu.
Władysław, łysiejący, z siwymi włosami, brodą i wąsami. Ubrany jest w ciemny, letni garnitur z kamizelką, jasną koszulę i ciemne buty. Spod kamizelki wystaje ciemny krawat w jasne paski. W dłoniach trzyma laskę, lewą ręką przytrzymuje wsparty na kolanie ciemny słomkowy kapelusz, ozdobiony ciemną taśmą.
Bronisława w ciemnej, długiej sukni z narzutką do łokcia, zdobioną falbanami i aplikacjami. U kołnierzyka z aplikacjami – jasna brosza. W lewej dłoni, ozdobionej bransoletką, ciemny kapelusz z aplikacjami i kokardą, w prawej – złożona, ciemna parasolka w jasne pasy. Jasne włosy z przedziałkiem na środku i ufryzowaną grzywką zostały upięte pasmami do tyłu.
Helena, uczesana gładko do tyłu z ufryzowaną grzywką, okalającą twarz. Ubrana w jasną, wzorzystą bluzkę z kołnierzykiem i rękawami ¾, spiętą ozdobnym pasem. Spod ciemnej spódnicy z fałdami wystaje czubek trzewika z kokardką. W lewej dłoni, ozdobionej bransoletkami, portretowana trzyma złożoną, ciemną parasolkę w jasne i ciemne paski ze zdobioną rączką. Prawą dłoń opiera na ramieniu Bronisławy, obejmując siostrę.
Od lewej: Maria Skłodowska z ojcem, Władysławem Skłodowskim, oraz siostrami, Bronisławą i Heleną, 1890. Zdjęcie z albumu rodzinnego. Ze zbiorów MMSC

Oprócz najmłodszej Marii państwo Skłodowscy mieli jeszcze czworo dzieci: Zofię (1861–1876, zmarła w młodzieńczym wieku), Józefa (1863–1937, lekarza, jednego z ordynatorów Szpitala Dzieciątka Jezus), Bronisławę (1865–1939, po mężu Dłuską, lekarkę i współtwórczynię sanatorium dla chorych na gruźlicę w Zakopanem) i Helenę (1866–1961, po mężu Szalay, nauczycielkę, wizytatorkę szkół, bojowniczkę o prawa wyborcze kobiet).

Po śmierci Bronisławy Skłodowskiej na gruźlicę (1878) dzieci wychowywał ojciec. W rodzinie kultywowane były tradycje patriotyczne, najpierw romantyczne, potem pozytywistyczne. Młodzi Skłodowscy wzrastali wychowywani na poezji Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego. Potem bliskie były Marii idee czerpane z prac  Elizy Orzeszkowej, Bolesława Prusa i Aleksandra Świętochowskiego, w tym pozytywistyczne hasła pracy organicznej i pracy u podstaw.


W roku 1877 Maniusia, jak nazywano ją w rodzinie, rozpoczęła naukę na pensji Jadwigi Sikorskiej przy ulicy Marszałkowskiej 153 w Warszawie. Sześć lat później ze złotym medalem ukończyła III Żeńskie Gimnazjum Rządowe (1883). Rozpoczęła następnie roczne wakacje, podczas których odwiedzała rodzinne majątki i regenerowała siły po trudach związanych z nauką i przeżyciami osobistymi.

W roku 1884 Maria Skłodowska zapisała się na kursy nielegalnej uczelni wyższej – Uniwersytetu Latającego w Warszawie, którego program obejmował głównie nauki przyrodnicze i społeczne. Na wykłady uczęszczała powtórnie w roku 1890/1891.
Młoda Maria była osobą uzdolnioną i wszechstronnie wykształconą, znała języki obce, interesowała się socjologią, psychologią, naukami ścisłymi, dobrze rysowała. Wybrała jednak nauki ścisłe, marząc o studiach na Uniwersytecie Paryskim, słynnej Sorbonie.
Wyjazdy na studia za granicę były koniecznością dla ówczesnych dziewcząt, ponieważ żaden uniwersytet w Polsce znajdującej się pod zaborami nie przyjmował kobiet. Studia te były jednak płatne, tymczasem Władysław Skłodowski nie dysponował wystarczającymi funduszami, żeby sfinansować naukę swoich córek. Maria i Bronisława zawarły więc siostrzany pakt, zgodnie z którym starsza z nich wyjechała studiować w Paryżu, podczas gdy młodsza, pracując jako guwernantka, wspierała ją finansowo. Ukończywszy studia, Bronisława miała odwzajemnić pomoc, zapraszając siostrę do Francji.

Maria Skłodowska podczas spotkania polskich studentów w Paryżu, 1892. Ze zbiorów MMSC

Kopia rysunku przedstawiającego Marię Skłodowską podczas spotkania polskich studentów w Paryżu w 1892 roku. Młoda kobieta zwrócona jest lewym profilem, patrzy przed siebie. Kręcone, upięte włosy skrywa mały, zdobiony kapelusz, wokół twarzy wiją się niesforne loczki. Jasną górę stroju zdobią lekko bufiaste rękawy, kołnierzyk i zawiązana pod nim niewielka chustka.
Maria Skłodowska podczas spotkania polskich studentów
w Paryżu, 1892. Ze zbiorów MMSC
Maria Skłodowska-Curie, 1903. Ze zbiorów MMSC

Fotografia portretowa przedstawia Marię Skłodowską-Curie w 1903 roku. Młoda kobieta zwrócona jest w stronę obiektywu prawym profilem. Ma kręcone włosy, z małym przedziałkiem po prawej stronie, upięte wysoko do tyłu. Jest ubrana w ciemną suknię z zakrytym dekoltem i lekko bufiastymi rękawami. Rękawy i karczek sukni zdobią zakładki. Na suknię wyłożono duży biały kołnierz, zdobiony mereżką, zapinany na jeden guzik. Zaokrąglony wokół szyi, osłania ramiona. Podłużne końce kołnierza, sięgające talii, wycięto w szpic i obszyto frędzlami.
Maria Skłodowska-Curie, 1903. Ze zbiorów MMSC

Zgodnie z siostrzanym paktem w latach 1886–1889 Maria Skłodowska pracowała jako nauczycielka domowa w majątku Szczuki, należącym do Krasińskich, gdzie uczyła dzieci właścicieli majątku, państwa Żórawskich. Zorganizowała także szkółkę dla dzieci wiejskich, które uczyła języka polskiego i historii, wcielając w życie ideały pozytywizmu. Za tę nielegalną działalność groziła wówczas konfiskata mienia, a nawet zsyłka na Sybir. W czasie pobytu w Szczukach Maria przeżyła pierwszą miłość, zakochując się z wzajemnością w synu państwa Żórawskich, studencie matematyki, Kazimierzu Żorawskim (1866–1953). Zamierzał on poślubić Marię, jego rodzice uważali jednak, że byłby to mezalians, toteż do ślubu nie doszło.


W 1889 roku Maria Skłodowska wróciła do Warszawy, gdzie przez rok nadal trudniła się pracą guwernantki. Rok później podjęła naukę w laboratorium Pracowni Fizycznej Muzeum Przemysłu i Rolnictwa, którą kierował jej kuzyn, Józef Jerzy Boguski. W Pracowni Chemicznej, pod kierunkiem profesora Napoleona Milicera i jego asystenta, doktora Włodzimierza Kossakowskiego, adeptka opanowała analizę chemiczną.

Paryż studia, dorosłe życie (1891–1934)

W listopadzie 1891 roku spełniły się marzenia Marii. Wyjechała do Paryża i zapisała się na wydział matematyczno-przyrodniczy Sorbony, gdzie studiowała jako jedna z nielicznych kobiet.

Mieszkała początkowo u siostry Bronisławy, która ukończyła już studia medyczne, i jej męża, Kazimierza Dłuskiego (1855–1930). Utrzymywali oni bliski kontakt z Polakami mieszkającymi w Paryżu, przyjaźnili się między innymi z wybitnym pianistą, późniejszym premierem Rzeczpospolitej Polskiej – Ignacym Janem Paderewskim. Maria uczestniczyła w jego paryskich koncertach, brała także udział w polskich przedstawieniach patriotycznych.

Od 1892 roku mieszkała już sama w Dzielnicy Łacińskiej w pobliżu uniwersytetu, wynajmując pokój w hoteliku przy ulicy Flatters. Następnie, jak wielu studentów, wynajmowała tanie pokoje na ostatnich piętrach paryskich kamienic czynszowych, między innymi przy bulwarze Port-Royal i ulicy des Feuillantines.

Maria Skłodowska-Curie, 1903. Ze zbiorów MMSC

Fotografia portretowa przedstawia Marię Skłodowską-Curie w 1903 roku. Zdjęcie wykonano w atelier. Za plecami młodej kobiety wznoszą się od podłogi sztukaterie, wyżej tło stanowi pejzaż z drzewami, po prawej stronie – ciemna zasłona w jasne wzory. Młoda kobieta zwrócona jest w stronę obiektywu en face. Siedzi na fotelu, lekko podpierając prawą dłonią policzek, podczas gdy łokieć wspiera na bogato zdobnej, rzeźbionej poręczy mebla. Jej druga ręka spoczywa na podołku. Maria ma kręcone włosy, z niewielkim przedziałkiem po prawej stronie, upięte wysoko do tyłu. Jest ubrana w ciemną suknię z zakrytym dekoltem i lekko bufiastymi rękawami. Rękawy oraz karczek sukni zdobią zakładki, mankiet posiada ozdobne wycięcie po wewnętrznej stronie dłoni. Na suknię wyłożono duży biały kołnierz, zdobiony mereżką, zapinany na jeden guzik. Zaokrąglony wokół szyi, osłania ramiona. Podłużne końce kołnierza, sięgające talii, są wycięte w szpic i obszyte frędzlami.
Maria Skłodowska-Curie, 1903. Ze zbiorów MMSC

Maria Skłodowska-Curie, ok. 1913. Ze zbiorów MMSC

Fotografia portretowa przedstawia Marię Skłodowską-Curie ok. 1913 roku. Zdjęcie wykonano w atelier. Kobieta w średnim wieku zwrócona jest w stronę obiektywu en face. Jasne, falujące włosy zebrano do tyłu. Wyraz twarzy jest łagodny, bez uśmiechu. Portretowana ma ciemny strój, którego górę stanowi bluzka z zakrytym dekoltem, bogato zdobiona zakładkami, z aplikacjami na mankietach, dół natomiast – długa spódnica w jaśniejszej tonacji. Maria siedzi na fotelu, wspierając prawe przedramię na szerokiej, rzeźbionej poręczy mebla. Na skraju poręczy, obok przedramienia, leży książka ze zwięzami na grzbiecie tomu.
Maria Skłodowska-Curie, ok. 1913.
Ze zbiorów MMSC
Maria i Piotr Curie przed domem rodziców Piotra w Sceaux, lipiec 1895. Ze zbiorów MMSC

Fotografia przedstawia Piotra i Marię Curie przed domem rodziców Piotra w Sceaux w lipcu 1895 roku. Nowożeńcy stoją z rowerami na podjeździe, na tle klombu z irysami i krzewu, za nimi wznosi się piętrowy dom. Na parterze – przeszklona ściana, na piętrze – balkony zdobione girlandami kwiatów. Wzdłuż okien balkonowych, ozdobionych od wewnątrz jasnymi zasłonami, białe okiennice. Balustrada prawego balkonu ozdobna, tworzy delikatny, finezyjny wzór. Lewą przesłaniają kwiaty. Wzdłuż ściany domu, na wysokości piętra, roślina pnąca.
Zwrócony lekko prawym profilem, Piotr patrzy przed siebie z uśmiechem. Ma ciemne, miejscami siwiejące włosy, z wyraźnymi zakolami, siwiejącą brodę i wąsy. W letnim, jasnym garniturze, spod którego wyłania się kołnierz białej koszuli i ciemny krawat lub kokarda, lekko przygarbiony, wspiera się na kierownicy roweru. Na jej przodzie zawieszono niewielką torbę podróżną, zapinaną na sprzączkę. 
Jego żona, zwrócona lekko prawym profilem, patrzy przed siebie z delikatnym uśmiechem. Opiera prawą dłoń na siodełku drugiego roweru, którego kierownicę przystrojono kwiatami. Jest ubrana w jasną, efektowną bluzkę z bufiastymi rękawami zwężającymi się na wysokości przedramion, zdobioną licznymi zakładkami, z zaokrąglonym kołnierzykiem, również wykończonym zakładkami. Ma ciemne spódnicospodnie, pończochy, trzewiki i kapelusik.
Maria i Piotr Curie przed domem rodziców Piotra w Sceaux, lipiec 1895. Ze zbiorów MMSC

W 1893 roku otrzymała licencjat nauk fizycznych z pierwszą lokatą, rok później – licencjat nauk matematycznych z drugą.

Jeszcze przed ukończeniem studiów podjęła pracę, wykonując dla Towarzystwa Wspierania Przemysłu Krajowego we Francji badania właściwości magnetycznych stali.

W roku 1894 poznała Piotra Curie (1859–1906), fizyka francuskiego, który po kilkumiesięcznej znajomości poprosił Marię o rękę. Była to dla niej trudna decyzja, wymagająca pozostawienia rodziny i opuszczenia na stałe ojczyzny. Podjęła ją, nie mogąc uzyskać w kraju zatrudnienia, które odpowiadałoby jej kwalifikacjom.

W lipcu 1895 roku została żoną Piotra Curie. Podpisywała się niejednokrotnie francuskim zwyczajem: Madame Pierre Curie, Madame Marie Curie, Madame Curie-Skłodowska. Na dyplomie noblowskim z roku 1903, kiedy otrzymała nagrodę w dziedzinie fizyki wraz Piotrem Curie i Henrim Becquerelem, figuruje jako Marie Curie. W roku 1911, kiedy samodzielnie otrzymała Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii, dyplom wypisany został jednak na nazwisko Marie Sklodowska-Curie.

Utrzymując kontakty z Polską, przyjeżdżała do ojczyzny wielokrotnie. Były to zarówno przyjazdy związane z pracą, jak i prywatne. Tak na przykład w roku 1899 Maria przyjechała do Polski z Piotrem, żeby pokazać mu Warszawę i Zakopane (weszli wówczas na Rysy, najwyższy szczyt w polskich Tatrach), natomiast w roku 1911 wędrowała po górach z córkami. Tatry stanowiły dla Marii synonim swobody. Wśród wysokich szczytów mogła odetchnąć nieskrępowaną wolnością – w kraju, który nie istniał wówczas na żadnej mapie.

Zdjęcie ślubne Marii i Piotra Curie, 26 lipca 1895. Ze zbiorów MMSC

Zdjęcie przedstawia Marię i Piotra Curie w dniu ślubu, 26 lipca 1895 roku. Od lewej, zwrócony lekko prawym profilem, Piotr patrzy przed siebie. Jest ubrany w ciemną marynarkę, spod której wystaje biała koszula i ciemny krawat. Ma na sobie prążkowane spodnie. Prawą rękę włożył do kieszeni, spod mankietu marynarki wystaje rąbek koszuli. Lewą ręką wziął pod ramię żonę, wspierając dłoń na jej przedramieniu. Oboje delikatnie się uśmiechają. Maria, sfotografowana en face, patrzy prosto w obiektyw. Jasne włosy ma upięte wysoko do tyłu, z kilkoma niesfornymi loczkami na czole. Jest w ciemnym stroju. Góra, z dużym, czarnym, efektownym kołnierzem, bufiastymi rękawami zwężającymi się ku przedramionom i mankietami wykończonymi falbanką, została zebrana paskiem podkreślającym talię. Dłonie panny młodej są bez obrączki. Prawą ręką spleciona z panem młodym, lewą opuściła swobodnie wzdłuż spódnicy o prążkowanej fakturze.
Zdjęcie ślubne Marii i Piotra Curie, 26 lipca 1895.
Ze zbiorów MMSC
Maria Skłodowska-Curie z córkami, Ireną i Ewą, 1905. Ze zbiorów MMSC

Zdjęcie przedstawia Marię Curie z córkami Ireną i Ewą w 1905. Portretowane siedzą na ławce, na podwórzu ich domu przy bulwarze Kellermanna 108 w Paryżu. W tle krzewy. Irena i Maria, en face, patrzą w obiektyw, niemowlę pochyla się, trzymane przez matkę.
Pierwsza od lewej, Irena, ma ciemne włosy, długości do ucha, uczesane gładko z przedziałkiem na środku. Jest ubrana w jasną, letnią sukienkę, z karczkiem i krótkim rękawem, spiętą szerokim paskiem i sięgającą za kolano. Lewą dłonią Irena przytrzymuje prawą nóżkę Ewy. W prawej dłoni, leżącej swobodnie na podołku, trzyma różę. Prawą stopę, ubraną w sandałek i wzorzystą skarpetkę, wysuwa daleko do przodu, jakby chcąc odgrodzić matkę i młodszą siostrę od fotografa. 
Maria prawą ręką obejmuje z tyłu Irenę w pasie, lewą trzyma na kolanie niemowlę. Jest w ciemnej sukni, ozdobionej na rękawach zakładkami. Spod sukni wystaje czubek buta. Jasne, falujące włosy, miejscami siwiejące, ma uczesane do tyłu. Twarz sprawia wrażenie zmęczonej. 
Niemowlę w letnim, jasnym ubranku, z rękawami ozdobionymi falbankami, bose, siedzi na kolanach matki. Ma krótkie, ciemne, rozczochrane włosy. Rączkami obejmuje matczyne przedramię.
Maria Skłodowska-Curie z córkami, Ireną i Ewą, 1905. Ze zbiorów MMSC
Maria i Irena Curie. Saint-Rémy-lès-Chevreuse, wrzesień 1904. Ze zbiorów MMSC

Fotografia przedstawia Marię i Irenę na wakacjach w Saint-Rémy-lès-Chevreuse we wrześniu 1904 roku. W tle szpaler roślin, po lewej – pień drzewa. Irena, w wieku 7 lat, stoi od lewej, opierając czoło o pień drzewa, za którym stoi jej rower. Spod przymkniętych powiek patrzy w dół z wyrazem smutku na twarzy. Wyciągniętą prawą ręką przytrzymuje kierownicę. Jej krótkie, ciemne włosy są w nieładzie. Nosi ciemny strój, składający się z bluzy z długim rękawem, ozdobionej marynarskim kołnierzem wykończonym ciemną kokardką, i spodenek sięgających za kolano. Na nogach ma wysokie skarpetki i sięgające za kostkę sznurowane trzewiki. Maria, w wieku niespełna 37 lat, siedzi po prawej. Sfotografowana en face nie patrzy w obiektyw. Kieruje wzrok lekko w górę. Wyraz twarzy zdaje się  świadczyć o zniecierpliwieniu lub poirytowaniu. Prawą ręką, wyciągniętą za plecami Ireny i pniem drzewa, przytrzymuje sztycę kierownicy roweru córki. Lewa – spoczywa na podołku. Jest nachylona w stronę jej pleców. Jasne, falujące włosy, ma uczesane luźno do tyłu. Nosi ciążową sukienkę z zakładkami w górnej części stroju. Uszyto ją z materiału w drobną jasną kratkę na ciemniejszym, stosunkowo jasnym tle i wykończono dużym, dwuwarstwowym kołnierzem, mankietami i falbaną u dołu sukni. Dodatki są w ciemniejszej w tonacji, ozdobione jasnym, dwurządowym ściegiem.
Maria i Irena Curie. Saint-Rémy-lès-Chevreuse, wrzesień 1904. Ze zbiorów MMSC

Pierwsza córka uczonych, Irena, przyszła na świat w roku 1897 (zm. 1956). Podobnie jak rodzice, została naukowcem. W 1935 roku otrzymała wraz z mężem, Fryderykiem Joliot-Curie (1900–1958), Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii za odkrycie zjawiska sztucznej promieniotwórczości.

Po siedmiu latach od narodzin Ireny rodzina powiększyła się o kolejną córkę, Ewę (1904–2007) – w przyszłości pianistkę, jakkolwiek nie rozwinęła kariery pianistycznej, autorkę biografii matki Madame Curie (Nowy Jork 1937), korespondentkę wojenną.

W okresie wczesnego dzieciństwa swych córek państwo Curie pracowali razem w laboratorium utworzonym ze starego prosektorium, użyczonego im przez władze miejskiej Szkoły Fizyki i Chemii Przemysłowej, w której wykładał Piotr. Maria wybrała wówczas temat pracy doktorskiej – dotyczyła promieniowania uranowego, badanego wcześniej przez H. Becquerela. W lipcu 1898 roku małżonkowie Curie ogłosili odkrycie pierwszego pierwiastka promieniotwórczego, nazwanego na cześć ojczyzny Marii polonem, w grudniu zaś poinformowali świat o odkryciu radu.

Zaczęła się nowa era, świat oszalał, rad uznany został za cudowny lek, który wedle reklam przedłużał młodość, zapewniając długie życie. Uczeni, którzy nie opatentowali odkrycia, kontynuowali badanie właściwości pierwiastka, próbując uzyskać go w postaci metalicznej. Obydwoje zachowywali dystans względem „radowego szaleństwa”.

Maria Skłodowska-Curie w laboratorium przy rue Cuvier. Paryż, 1913. Fot. Henri Manuel. Ze zbiorów MMSC


Fotografia portretowa w sepii, autorstwa cenionego paryskiego fotografa Henri Manuela. Przedstawia Marię Skłodowską-Curie w jej laboratorium przy ulicy Cuvier w Paryżu w 1913 roku. W tle, za plecami portretowanej, wysoki, jasny, przeszklony regał, składający się z trzech szaf, z parą drzwi każda. Prawe drzwi środkowej są otwarte. Maria siedzi na skromnym, jasnym krześle, z nielicznymi zdobieniami. Po lewej stronie krzesła znajduje się jasny stół z ciemniejszym blatem, zastawiony przyrządami laboratoryjnymi. Portretowana usiadła bokiem, z nogą na nogę, przekładając lewe ramię nad poręczą i podpierając dłonią lewy policzek. Patrzy prosto w obiektyw. Jej prawa dłoń spoczywa na podołku. Uczona ma na sobie ciemny strój laboratoryjny z długimi rękawami, zebrany paskiem. Spod spódnicy wystaje czubek prawego buta w ciemnej tonacji.
Maria Skłodowska-Curie w laboratorium przy rue Cuvier. Paryż, 1913. Fot. Henri Manuel. Ze zbiorów MMSC
Dyplom Nagrody Nobla z 1903 roku.
Gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France
Dyplom Nagrody Nobla z 1903 roku.
Gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France

W 1903 roku Maria Skłodowska-Curie obroniła rozprawę doktorską, w grudniu zaś małżonkowie Curie i H. Becquerel otrzymali Nagrodę Nobla. Maria stała się pierwszą kobietą uhonorowaną tą najwyższą naukową nagrodą. Do dziś jest jedyną, która posiada dwie Nagrody Nobla w dwóch różnych dziedzinach naukowych.

Wspólne życie i pracę, ogromnie satysfakcjonujące dla obojga uczonych, przerwała tragiczna śmierć Piotra. 19 kwietnia 1906 roku zginął w wypadku ulicznym pod kołami zaprzęgu konnego, osierocając żonę i dwie córki.

Po okresie załamania Maria stopniowo odzyskała równowagę. Jakkolwiek pozostała milcząca i zamyślona, kontynuowała prace w laboratorium i dbała o dzieci. W tym samym roku objęła katedrę po zmarłym mężu, stając się pierwszą kobietą wykładającą na Sorbonie (1906). Dwa lata później jako pierwsza kobieta otrzymała nominację na profesora tej szacownej uczelni (1908). W roku 1910 kandydowała do francuskiej Akademii Nauk, jednak w styczniu kolejnego roku wybrano innego kandydata, fizyka Édouarda Branly. 

W grudniu 1911 roku uczona odebrała w Sztokholmie drugą, tym razem indywidualną, Nagrodę Nobla. Triumf poprzedziła nagonka prasowa rozpętana we Francji wokół relacji Marii z fizykiem Paulem Langevinem.

W roku 1913 noblistka otworzyła pierwszą w Polsce Pracownię Radiologiczną, której kierownictwo objęła, delegując do prowadzenia placówki swoich uczniów, Jana Kazimierza Danysza i Ludwika Wertensteina.

Maria Skłodowska-Curie, ok. 1913. Ze zbiorów MMSC

Fotografia portretowa przedstawia Marię Skłodowską-Curie ok. 1913 roku. Zdjęcie wykonano w atelier. Portretowana jest zwrócona w stronę obiektywu lewym profilem. Patrzy przed siebie z powagą, siedząc w fotelu. Lewy łokieć wsparła na rzeźbionej poręczy, dłonią podpiera lewy policzek, druga ręka spoczywa na podołku. Jasne, falujące włosy zebrano do tyłu. Maria ma na sobie ciemną suknię, z drobnymi poziomymi zakładkami na karczku. Rękawy ¾ wszyto z plisami i wykończono szeroką, delikatną koronką. Na szyi ma długi, cienki wisiorek, którego zakończenie zdaje się trzymać w prawej dłoni.
Maria Skłodowska-Curie, ok. 1913. Ze zbiorów MMSC
Oliver Lodge, Maria Skłodowska-Curie, Gilbert Barling (rząd pierwszy, od lewej), Robert W. Wood, Hendrik A. Lorentz, Svante Arrhenius (rząd drugi, od lewej) podczas uroczystości nadania doktoratów honoris causa. Birmingham, wrzesień 1913. Ze zbiorów MMSC

Fotografia przedstawia Marię Skłodowską-Curie podczas uroczystości nadania doktoratów honoris causa Uniwersytetu Birmingham we wrześniu 1913 roku. Blisko w tle budynek uczelni. W pierwszym rzędzie siedzą od lewej Oliver Lodge, Maria Skłodowska-Curie i Gilbert Barling. W drugim stoją od lewej Robert W. Wood, Hendrik A. Lorentz i Svante Arrhenius. Wszyscy portretowani noszą togi. Z wyjątkiem Svante Arrheniusa, którego dłoni nie widać, pozostali trzymają w dłoniach birety. Maria, w środku grupy, sportretowana en face, patrzy z powagą prosto w obiektyw. Jej posiwiałe na skroniach włosy uczesane są do tyłu z odrobiną niedbałości. Biret trzyma w dłoniach złożonych na podołku. Spod togi wystają koronkowe rękawy jej sukni oraz czubki ciemnych trzewików.
Oliver Lodge, Maria Skłodowska-Curie, Gilbert Barling (rząd pierwszy, od lewej), Robert W. Wood, Hendrik A. Lorentz, Svante Arrhenius (rząd drugi, od lewej) podczas uroczystości nadania doktoratów honoris causa. Birmingham, wrzesień 1913. Ze zbiorów MMSC

W 1914 roku, po pięciu latach starań, Maria Skłodowska-Curie otworzyła w Paryżu pod auspicjami Instytutu Pasteura i Uniwersytetu Paryskiego Instytut Radowy, nowoczesną placówkę medyczną i badawczą z dobrze wyposażonym laboratorium.
Ze względu na wybuch I wojny światowej podjęcie prac zostało odsunięte na przyszłość. Po ogłoszeniu mobilizacji noblistka zabezpieczyła posiadany rad, osobiście wywożąc go do Bordeaux. Nie chcąc pozostać bierna, podjęła szereg działań na rzecz organizacji wojskowej służby radiologicznej. Dzięki swojemu uporowi zdobywała samochody, wyposażając je w aparaturę rentgenowską i szkoląc personel do jej obsługi, między innymi w szpitalach frontowych. Dzięki niej tysiące żołnierzy przeszło operacje usunięcia odłamków, nie tracąc rąk ani nóg. Uważa się, że praca ta pozostawiła w jej organizmie nieusuwalne zmiany chorobowe.

Po wojnie Maria Skłodowska-Curie wróciła do Paryża, gdzie pod jej kierownictwem rozpoczął działalność Instytut Radowy. W jego laboratorium kształcili się stypendyści z całego świata, w szczególności z Europy Środkowo-Wschodniej, o co uczona dbała, wspierając w ten sposób między innymi naukę polską w okresie po odzyskaniu niepodległości.

Reprezentowała także sprawę polską w Lidze Narodów, gdzie od 1922 roku zasiadała w Międzynarodowej Komisji Współpracy Intelektualnej, pełniąc funkcję jej wiceprzewodniczącej (od 1923).

Maria Skłodowska-Curie w Instytucie Radowym w Paryżu, ok. 1921. Ze zbiorów MMSC

Fotografia przedstawia Marię Skłodowską-Curie w jej gabinecie w Instytucie Radowym w Paryżu ok. 1921 roku, w wieku ok. 54 lat. Portretowana, zwrócona w stronę obiektywu lewym profilem, siedzi przy biurku, spoglądając w dół na leżący przed nią dokument. W prawej dłoni trzyma pióro, lewa spoczywa na leżących na biurku dokumentach. Maria ma spięte do góry, posiwiałe na skroniach włosy. Nosi strój w ciemnym kolorze, z rękawem za łokieć. Na biurku, po prawej stronie piszącej, stoi lampa, obok leży niewielki stos dokumentów. Po lewej stronie uczonej – wolumin w ciemnej oprawie, na wprost – osobiste przedmioty biurowe, m.in. kałamarz i zegarek. W tle półka, na niej – rząd przedmiotów.
Maria Skłodowska-Curie w Instytucie Radowym w Paryżu, ok. 1921. Ze zbiorów MMSC

Elsie Mead, Maria Skłodowska-Curie (rząd pierwszy, od lewej), p. Samuelowa Adams Clark, dr Howard Canning Taylor, Marie Mattingly Meloney i dr John C. A. Gerster (rząd drugi, od lewej). Nowy Jork, 31 października 1929. Ze zbiorów MMSC

Fotografia przedstawia Marię Skłodowską-Curie w gronie uczestników dorocznego uroczystego obiadu American Cancer Society w Nowym Jorku, 31 października 1929 roku, podczas drugiej wizyty uczonej w USA. W tle ściana ze sztukateriami, po lewej elementy foteli. W pierwszym rzędzie od lewej siedzą Elsie Mead i Maria Skłodowska-Curie, w drugim rzędzie od lewej stoją p. Samuelowa Adams Clark, dr Howard Canning Taylor, Marie Mattingly Meloney i dr John C. A. Gerster. Wszyscy obecni w strojach wieczorowych, Elsie Mead i Marie Mattingly Meloney w jasnych sukniach wieczorowych, p. Samuelowa Adams Clark – w ciemnej, panowie – we frakach. Maria Skłodowska-Curie w centrum fotografii, sportretowana en face, patrzy w obiektyw z powagą. Siwe włosy ma uczesane do tyłu. Jej twarz jest poznaczona zmarszczkami. Ma na sobie ciemny strój, którego górę zdobi wokół szyi koronka, na szyi – krótki łańcuszek. Na ramiona narzuciła ozdobny szal, którego jeden koniec sięga jej kolan. Trzyma na nich bukiet kwiatów. Ma jasne pończochy i eleganckie buty, zapinane na skrzyżowane paski. Po jej lewej stronie stoi mikrofon nowojorskiej rozgłośni WOR.
Elsie Mead, Maria Skłodowska-Curie (rząd pierwszy, od lewej), Mrs. Samuel Adams Clark, dr Howard Canning Taylor, Marie Mattingly Meloney i dr John C. A. Gerster (rząd drugi, od lewej). Nowy Jork, 31 października 1929. Ze zbiorów MMSC

Maria Skłodowska-Curie odbyła liczne podróże zagraniczne, wśród nich dwie do Stanów Zjednoczonych w latach 1921 i 1929. Umożliwiły one wyposażenie w rad i sprzęt laboratoryjny Instytutu Radowego w Paryżu oraz zebranie części funduszy na wybudowanie i wyposażenie bliźniaczej placówki w Warszawie.

Uczona marzyła o tym, żeby Polacy mieli tak nowoczesną placówkę jak ta, w której pracowała w Paryżu. Już w 1925 roku jej marzenie zaczęło się spełniać.
W czerwcu Maria Skłodowska-Curie przyjechała do Warszawy, gdzie położono kamień węgielny pod budowę Instytutu Radowego przy ulicy Wawelskiej.

Siedem lat później noblistka uczestniczyła w uroczystym otwarciu instytutu (1932). Był to jej ostatni pobyt w Polsce.

Schorowana i zmęczona pozostawała aktywna do ostatnich miesięcy życia – pracując w Instytucie Radowym i Lidze Narodów oraz przygotowując swe kolejne, po Rozprawie o promieniotwórczości (1910), monumentalne dzieło: Promieniotwórczość, opracowane i wydane pośmiertnie przez Irenę Joliot-Curie (Paryż 1935, wyd. pol. Warszawa 1939). W czerwcu 1934 roku z podejrzeniem choroby płuc Maria Skłodowska-Curie pojechała wraz z młodszą córką, Ewą, do alpejskiego sanatorium Sancellemoz, gdzie 4 lipca zmarła na białaczkę. Została pochowana w Sceaux pod Paryżem, w grobowcu rodziny Curie. W skromnej ceremonii uczestniczyli tylko najbliżsi. 20 kwietnia 1995 roku prochy Marii i Piotra Curie przeniesiono do paryskiego Panteonu. Maria była pierwszą kobietą i cudzoziemką uhonorowaną w ten sposób za własne zasługi.

Maria Skłodowska-Curie podczas II podróży do Stanów Zjednoczonych, 1929. Fot. Blanche de Loriere. Ze zbiorów MMSC

Fotografia portretowa autorstwa Blanche de Loriere, przedstawiająca Marię Skłodowską-Curie podczas drugiej wizyty w Stanach Zjednoczonych w 1929 roku. Uczona, w wieku 62 lat, sportretowana en face, patrzy w obiektyw z poważnym wyrazem twarzy. Siedzi na fotelu, prawy łokieć opiera na jego drewnianej poręczy, dłonią podpierając brodę. Lewe przedramię oparła na drugiej poręczy. Siwe włosy ma uczesane do tyłu. Nosi ciemny strój, uszyty z połyskliwego materiału, z ciemniejszymi wykończeniami – mankietami i prostym, lecz finezyjnym kołnierzem, którego przedłużenie w kształcie krawata sięga talii.
Maria Skłodowska-Curie podczas II podróży do Stanów Zjednoczonych, 1929. [Fot. Blanche de Lorier]. Ze zbiorów MMSC
Maria Skłodowska-Curie, ok. 1921. Ze zbiorów MMSC

Fotografia przedstawia noblistkę około roku 1921. Portretowana jest zwrócona prawym profilem w stronę obiektywu. W tle, za jej plecami, drzwi. Siwe, kręcone włosy uczonej są uczesane do tyłu. Wokół jej twarzy i z tyłu głowy wiją się loki. Jest ubrana w ciemny strój. Na bluzkę z ozdobnym mankietem, wykończonym dużą falbaną, ma ubraną ciemniejszą w tonie sukienkę bez rękawów. Na szyi uczonej – długi wisiorek, którego końcówkę przesłania mankiet bluzki. Maria siedzi przy stole, opierając się na nim lewym przedramieniem i trzymając w dłoniach kartkę papieru, na którą patrzy. Na oparciu krzesła wisi ubranie wierzchnie w ciemnej tonacji. Na stole, za ręką noblistki, leży m.in. otwarte pudełko i ciemny kapelusz.
Maria Skłodowska-Curie, ok. 1921. Ze zbiorów MMSC

W swoim owocnym, fascynującym i chwilami tragicznym życiu Maria Skłodowska-Curie przyjaźniła się z największymi uczonymi jej czasów.

Przez szereg lat jako jedyna kobieta uczestniczyła między innymi w prestiżowych Konferencjach Solvayowskich, gromadzących fizyków tej miary co Max Planck, Ernest Rutherford, Niels Bohr czy Albert Einstein. Po jej śmierci to właśnie A. Einstein, z którym zdarzyło jej się wędrować po Alpach, napisał, że była jedynym niezepsutym przez sławę człowiekiem, spośród tych, których przyszło mu poznać.

Red. Dominika Korzeniowska